„Înmatricularea copiilor în grădinițele din Chișinău este un proces complicat și lipsit de transparență”, aceasta este opinia co-fondatoarei asociației „Părinți Solidari”, Ala Revenco. Procesul se desfășoară în două etape. Prima etapă, depunerea solicitării prin intermediul portalului online eGradinița, pentru copiii din districtul arondat, poate fi realizată de părinți chiar imediat ce obțin certificatul de maștere al copilului. Următoarea etapă — înmatricularea propriu-zisă, se realizează atunci când copilul atinge vârsta de 2-3 ani și se desfășoară tet-a-tet cu administrația și cu dosarul pregătit al copilul în mâna părintelui. Teoretic, acest sistem ar trebui să asigure locuri pentru toți copiii din zonă, dar, în realitate, părinții întâmpină frecvent dificultăți anume în cea de-a doua fază, conchide Ala Revenco.
„Nu este strict reglementată procedura de înmatriculare. Unii sună părinții să vină, alți pun doar anunțul pe ușă — nu există o metodă unică, care să lase o urmă în sistem că părintele a fost invitat să aducă actele și că discuția cu directorul a avut loc. Deci acest rând format din oamenii înscriși prin sistemul eGradinița își pierde astfel valabilitatea. Dacă ca părinte eu nu cunosc că s-a început perioada de înmatriculare sau dacă directoarea instituției sună pe cineva înainte de a veni eu, anume acel om primește primul locul și eu mă trezesc că nu mai sunt locuri disponibile. Numărul de rând, deci, nu mai are nici un sens în cazul dat...”, precizează Ala Revenco.
Prin urmare, se creează condiții când mulți părinți nu sunt informați corespunzător și se confruntă cu lipsa unei comunicări clare spre finalul interacțiunii cu administrația instituției preșcolare. Deciziile finale nu sunt luate printr-un sistem electronic, contabilizat, ca în prima fază, la depunerea cererilor.
Iar lipsa de transparență la etapa de aprobare a dosarului împiedică părinții să verifice corectitudinea analizei acestora și chiar monitorizarea progresului și statutului cererii inițiale. Astfel, ei rămân cu o incertitudine și nici nu pot contesta cererile respinse verbal – nu au temei documental, juridic, disponibil, susține co-fondatoarea asociației „Părinți Solidari”, Ala Revenco.
Toate înregistrările și accepturile de pe portalul eGrădiniță le face directorul instituției preșcolare, a grădiniței în cauză, în regim non-stop, afirmă Șeful Secției Management Instituțional din cadrul Direcției Generale de Educație Chișinău, Valentin Crudu.
„În cabinetul personal al părintelui pe portalul eGrădiniță vin toate notificările și confirmările. Când directorul instituției preșcolare prelucrează cererea, creează grupe noi, indică locurile disponibile — toate pot fi monitorizate la distanță, inclusiv dacă copiii au fost admiși nu în ordinea depunerii cererilor. De regulă, primiți un e-mail în cabinetul personal prin care sunteți informat dacă copilul D-stră a fost înmatriculat cu solicitarea actelor adiționale necesare. Sunt cazuri când părinții nu se prezintă la grădiniță în termenul indicat în notificare și atunci instituția e în drept să aleagă următorul solicitant. În caz de refuz al cererii de admitere, putem verifica doar la fața locului, fizic la grădiniță, motivul respingerii, indicat în procesul-verbal întocmit de comisia de admitere a instituției, care de obicei activează în zilele de marți și vineri. Deoarece procesarea actelor la această etapă se face doar pe hârtie.”
În anul curent, prin intermediul sistemului eGradinita, au fost înregistrate circa 9811 de solicitări noi, dintre care acceptate au fost 7113 de cereri, iar înmatriculați în total, la zi, au fost 1575 de copii. De la apariția sistemului eGrădiniță, în anul 2017, prin intermediul portalului au fost înregistrate în total 109821 de cereri online, dintre care 82892 de cereri au fost acceptate în rând.
Comments: (0)